Dat gemene kritische stemmetje
zondag 26 januari 2020


Onzeker

Voel jij je wel eens onzeker over jezelf? Iedereen heeft dit natuurlijk wel eens. Dan gaan je gedachten met je op de loop. Vaak maak je het erger dan het is, ben je best wel aan het overdrijven. Misschien vertel ik je niets nieuws. Weet je rationeel al lang dat die gedachten niet kloppen. Maar vind je het toch moeilijk om dit ook te VOELEN?

Vooral als je toch al niet goed in je vel zit
Onzekerheid komt vooral op als je niet helemaal goed in je vel zit of als het even tegenzit: 'Hoe heb ik zo dom kunnen zijn?'  of 'Ik wist wel dat ik het niet kon!'  'Zie je wel, ik ben niet interessant'  zijn zo maar een paar gedachten die plotseling op kunnen komen als iets niet helemaal naar wens gaat. 

Ik had hier zelf ook last van!

Ik herken dit zelf heel erg. Nu alweer meer dan tien jaar geleden gingen mijn ex (de vader van mijn kinderen) en ik uit elkaar. Het beëindigen van de relatie tastte mijn zelfvertrouwen behoorlijk aan. Ik voelde me onzeker over mezelf en probeerde (zie ik achteraf) die onzekerheid te boven te komen door zo snel mogelijk een nieuwe liefde te zoeken. Die vond ik, maar het was iemand die totaal niet bij me paste en dat maakte me nog ongelukkiger en onzekerder. Ik zat in een neerwaartse spiraal. En ik dacht dat mijn leven voortaan alleen nog maar ellendig en eenzaam zou zijn.
 

Ik was die stem niet zelf
Hoe ik er precies tegenaan liep, weet ik niet meer, maar ik kwam een boek tegen dat mijn leven veranderde. Ik had nooit gedacht dat zoiets mogelijk was, maar het gebeurde… Dat bijzonder boek was De Kracht van het Nu van Eckhart Tolle.  

Volgens Eckhart Tolle identificeren we ons vaak volledig met onze gedachten. Hij noemt het ‘de stem in ons hoofd’. Die stem is vaak onvriendelijk, bekritiseert je, waarschuwt je voor van alles en nog wat, vertelt je dat je dom bent of scheldt je soms zelfs uit. 

Plotseling werd het mij duidelijk dat mijn eigen innerlijke stem mij enorm de put in praatte, maar dat ik die stem niet zelf was.

Ik had dus een keuze!
Ik had dus een keuze! Een keuze om wel of niet naar die stem te luisteren. Dat besef maakte dat ik me meteen een stuk beter voelde. En dat gevoel is sindsdien bij me gebleven. En hoewel ik natuurlijk net als ieder ander wel eens een mindere dag heb en het leven me nog steeds af en toe op de proef stelt, voel ik me sindsdien sterker en energieker dan ooit.

Leer kritisch te kijken naar je gedachten
Ik ben ervan overtuigd dat iedereen kan leren om zich goed over zichzelf te voelen. Wat je daarvoor nodig hebt is dus dat je in plaats van kritisch over jezelf te zijn, leert om kritisch naar je gedachten te kijken. Klinkt ingewikkeld…maar dat is het niet.

Probeer het maar eens
Ik heb hieronder een programmaatje van drie dagen gezet met oefeningen waarmee je leert om kritisch op je gedachten te zijn. Weet je dit al lang? Dan kun je met deze oefeningen ervoor zorgen dat je het (weer) gaat toepassen in je dagelijkse leven. Want dit inzicht kan af en toe wel een opfrissertje gebruikten. Negatieve gedachten zijn hardnekkige 'buggers'!

Dag 1
Ga aan het begin van de dag, voordat je met je activiteiten begint, op een stille plek zitten waar je niet gestoord wordt en merk je gedachten op. Die gedachten komen en gaan. Merk die aldoor pratende stem in je hoofd op. Misschien zijn het zelfs meer stemmen die tegen elkaar praten.

Realiseer je dat jij niet die stem of stemmen bent, maar dat je de stem kunt observeren. En dat je ervoor kunt kiezen om het er wel of niet mee eens te zijn. Merk ook op dat je emoties minder sterk zijn als je de stem van een afstand observeert dan als je helemaal opgaat in wat die stem zegt.

Probeer gedurende de dag zo vaak mogelijk bewust het gepraat van de stem(men) op te merken. Observeer het ook bij andere mensen. Het is duidelijk te zien als mensen ‘in gedachten’ zijn. Ze zijn dan niet in het nu, maar ze zijn geestelijk afwezig. Vaak kijken ze zorgelijk of gespannen. Let maar eens op.

Dag 2
Nu je je bewust bent van de stem in je hoofd, ga je bewust luisteren naar wat die stem over jou zegt op momenten dat je je onzeker over jezelf voelt. In welke situaties is de stem kritisch of negatief over jou? Wat zijn de exacte woorden die de stem gebruikt? Hoe voel jij je daardoor? Wat voor gevolgen heeft dit voor de situatie? Wat doet dat met jou? Schrijf het op als je er tijd voor hebt. 

Dag 3
Nu je je bewust bent van wat die stem zoal zegt op momenten dat jij je onzeker over jezelf voelt, wordt het interessant. Want nu ga je je gedachten over jezelf kritisch onderzoeken! Vraag jezelf bij elke negatieve gedachte over jezelf af:

  • Klopt die gedachte wel? Kun je zeker weten dat die gedachte waar is?
  • Helpt deze gedacht jou of belemmert hij jou juist? Waarin belemmert hij jou?
  • Hoe zou je je voelen als je deze gedachte gewoon niet zou hebben, als hij niet zou bestaan? Zou je je dan beter of slechter voelen?
  • Als je deze gedachte over jezelf nu eens zou uitspreken naar een goede vriendin, wat zou zij dan tegen je zeggen. Zou zij het met je eens zijn? Of zou ze wat anders vinden?
  • En dit is ook een leuke: Wat als jij een goede vriendin zou willen helpen? Zou jij haar dan net zo zou toespreken als de stem nu bij jou doet? En zou dit haar helpen of juist niet? Of zou je haar op een andere manier toespreken? Waarom? Bedenk dan wat het zou betekenen als de stem zo tegen jou zou praten? Wat als de stem als een vriendelijke vriendin zou zijn die jou wijs en ondersteunend advies geeft? Wat voor verschil zou dat maken voor jouw leven? Hoe zou je je dan voelen?  


 
 
 
 
Momentje...